International Journal of Media and Information Literacy. 2023. 8(2) ——

Copyright © 2023 by Cherkas Global University

@

Published in the USA

International Journal of Media and Information Literacy nd Tnormation Theraey
Issued since 2016 7
E-ISSN 2500-106X
2023. 8(2): 416-426

DOI: 10.13187/ijmil.2023.2.416
https://ijmil.cherkasgu.press

Georgian Independent TV Channels: Presentation of Pre-Election Race
Nino Skvortsova 2", Dimitri Abazov 2, Irina Volkova 3, Svetlana Urazova b

aPeoples' Friendship University of Russia named after Patrice Lumumba, Russian Federation
b Russian State University of Cinematography (VGIK), Russian Federation

Abstract

The purpose of the article is the identification of the mechanism of media influence on the
electoral process in a polarized political system with two dominant centers of power. The results
presented in the article contribute to the improvement of media competence among the audience
of Georgian socio-political TV-programs. The problematic situation in the media space of Georgia
relates to the two equally strong trends — on one hand, Georgia follows the course of democratic
transformations in the context of mediatization of politics (strategy), on the other hand, the
procedural factors of democratization are focused on the media, which destabilize public opinion in
the context of the politicization of social processes (tactics). The authors applied a qualitative and
quantitative analysis to the audiovisual materials of the most high-rated Georgian TV channels.
2337 publications of the 2020-election campaign period were studied. The research results of the
pre-election race media content suggest trends of democratization. Thus, the cluster of TV channels
Mtavari Arkhi and Rustavi 2 is an indicator of the struggle of key political forces in the country.
At the same time, the authors have identified differences in the information policy of the TV
channels. The features of the latest Georgia election campaign in studies have become especially
relevant in the context of the political crisis in Georgia in 2023.

Keywords: political communication, pre-election race, media democracy, elections,
Georgia.

1. Introduction

The mass media, as an important instrument of political processes, acquire special
significance when merging with the political sphere. It is important that modern political sciences
and the media are characterized by epithets that indicate their important role: for example,
“the great arbiter”, “the fourth power” (Teloev, 2016).

The belief in the omnipotence of television is so strong that politicians are convinced that
those who control the television media can control the entire country. Indeed, modern politics is
unthinkable without the media: they create space for monitoring political processes, opposing
political positions, and connecting politicians with society. It is quite natural that the media, as a
social institution, is the most important component of Georgian political environment, especially
after the Rose Revolution (Naumov, 2018). The work on studying and discussing the socio-political
agenda of the media is extremely relevant in Georgia, specifically in scientific discourse.

The rapid development and increasing influence of mass media in the 20th century led to the
transformation of cultural views. The “dehumanization” of culture contributed to the formation of
a new virtual world of communication, which required a new comprehension of the phenomenon
of mass communication (Ortega y Gasset, 1968). There are two courses in mass media study.

* Corresponding author
E-mail addresses: nino.skvortsova@gmail.com (N. Skvortsova)

416


http://www.vestnik.vsu.ru/pdf/phylolog/2016/04/2016-04-30.pdf

International Journal of Media and Information Literacy. 2023. 8(2) ——

According to the human-centered approach, people use media to meet their needs and aspirations.
The media-oriented approach to mass communication is based on the idea that people are people
are selective about information. They take only what fits their beliefs and ignore the opposite
(Burrage, 1969). A media-oriented approach to mass communication is based on the idea that the
media pressures people, dominates people, subjugates them like drugs. D. McQuail developed this
point of view and was the first to point out that the media, especially television, can shape public
opinion regardless of the content of the information, since information transmitted through
various means of communication is an instrument of influence. According to McQuail, television is
a “tube” through which anything can be transmitted. When transmitting information, television is
not neutral, it enriches the content with its own qualities. Everything that is being broadcast on
television becomes telegenic. Other researchers have also written about this (Urazova, 2012).

Television covers time and space at the same time, therefore it actively influences the spatio-
temporal perception of information. “The television generation, on the one hand, is the creator of
today, and on the other, its victim” (McQuail, 1991: 121).

Many scientists have tried to create a universal concept of political communication, but so far
no one has succeeded. Researchers M. Gurevich and J. Bloomer define political communication as
“the transfer of various kinds of information and influences from individual to individual, the
former differ from each other in deep awareness or complete ignorance, have the most influential
or are completely powerless and are constantly involved (in politics), or - carefree, like the blessed”
(Gurevich, Blyumler, 2012). This definition is mainly used by political scientists and is fully
consistent with the “influence model”.

According to Toffler, political communication is a special scientific and information complex
that builds the basis for a modern developed society, forms its ruling elite, and establishes
significant differences from a society with limited means of communication in the past (Toffler,
1990). Pye interpreted political communication as a system of informal social communications in
society with various influences on political processes. At the same time, he did not mean
unidirectional signals from the elites to the masses. He also noted that any society cannot exist
without the use of established methods of communication (Pye, 1967). Contemporary researchers
focus on the integrated study of politics, media and audiences across generations in the context of
state systems, including Georgian (Abazov, Skvortsova, 2021; Algavi et al., 2021; Algavi et al.,
2023; Cushion, Jackson, 2019; De Vreese et al., 2018; Deuze, 2021; Kalsnes, 2019; Levitskaya,
Seliverstova, 2020; Lazutova, Volkova, 2017; Lowrey et al., 2023; McCarthy, 2022; Pfetsch, 2020;
Schimpfossl et al., 2020; Skvortsova et al., 2022; Yakova, Volkova, 2023).

2. Materials and methods

The methodological ground of the study is based on qualitative and quantitative analyses of
audio-visual media materials. The most popular and perceived by viewers audio-visual media have
become the subject of research. Two of the most rated Georgian TV channels were selected for this
purpose: Mtavari Arkhi and Rustavi 2.

Mtavari Arkhi positions itself as an independent and opposition TV channel. Rustavi 2, once
belonged to the current editor-in-chief of Mtavari Arkhi, following the ruling of the Strasbourg
International Court was returned to the previous owners. According to Caucasus Barometer, the
Caucasus Research Resources Center (CRRC) study, in 2020 14 % of Georgian population trusted
Mtavari Arkhi, followed by Rustavi 2 with trust of 10 % of respondents (TVnewsc, 2020). In 2021,
these indicators have changed, but not drastically. According to CRRC of Georgia, Mtavari Arkhi is
trusted by 12 % of respondents, while Rustavi 2 is trusted by 8 % of respondents (TrumTVinfo,
2021). Therefore, these two TV channels are the subject of interest to our research due to their
emerging discourses, given their heritage, trust shifts and positioning in relation to the ruling party
Georgian Dream - Democratic Georgia (hereinafter — Georgian Dream, GD) and the opposition
party United National Movement (UNM).

This paper includes material based on research of 2,337 publications in both audiovisual
media, in which Mtavari Arkhi accounted 424 pieces of news for September and 579 for October,
and Rustavi 2 accounted for 526 issues for September and 808 for October.

Search criteria:

- Interviews with representatives of the governmental and opposition spectrum:

- Georgian Dream in positive context;

- Georgian Dream in a negative context;

417


https://mtavari.tv/
https://rustavi2.ge/en
https://caucasusbarometer.org/en/cb2021ge/TRUMTVINFO/
https://caucasusbarometer.org/en/cb2021ge/TRUMTVINFO/

—— International Journal of Media and Information Literacy. 2023. 8(2) ——

- Information related to opposition parties;

- International observers and third persons (ambassadors, consuls, deputies, congressmen,
experts, etc.);

-Research on pre-election environment and opinion polls;

-The question of external interference (the Russian factor in the electoral race);

- Other news.

Georgia has a free and diverse media environment with numerous TV, radio, newspaper, and
online media are accessible for the vast majority of citizens. However, the landscape is highly
polarized, self-regulating, and closely related to former and current politicians or business groups,
allowing editorial content to be used in accordance with the political rhetoric of party agenda.
Television media, the main source of news and information, are generally perceived as either pro-
government or opposition. Political discourse is rarely based on the problem but is often conducted
at the level of recrimination. The refusal of political actors to be engaged in debates prevents
citizens from obtaining a full picture of all available policy options, which affects their ability to
make informed choices.

At present, television remains the main source of information for Georgian citizens. The most
trusted and high rated of Georgian TV companies in presentation of news and political info is TV
Imedi (40/50 %), followed by Mtavari Arkhi (16/24 %), Rustavi 2 (11/34 %) and TV Pirveli
(5/15 %) (Public..., 2020). In 2022 these figures remained almost unchanged. TV Imedi still has the
greatest rate of confidence (34/44 %), if the second preferences are considered, followed by
Mtavari Arkhi (16/26 %), Rustavi 2 (9/28 %) (Public..., 2022).

Although television plays a prominent role in the media landscape, overall trust is low.
In 2020, CRRC poll Caucasus Barometer showed that 55 % of Georgians do not trust the media,
while 8 % do not fully trust and only 2 % fully trust (Trumedi, 2021). In addition, the study on the
quality of information presentation was conducted in 2021. Only 8 % of public believe that
television is informative enough and 8 % of viewers believe that it is a quite poor source of
information. For the vast majority of public (48 %) evaluated the quality of the information
provided by TV as average (Qualinf, 2021).

3. Discussion

The media are built into the political life of Georgian society and are integral part of both
internal and external affairs. The ability of being the medium in public-political communication to
influence the formation of public opinion and to promote various discourses into the masses
suggests, that the media can play a key role in the electoral campaign.

The October 2020 elections in Georgia became a kind of litmus test for revealing the strong
influence of media both on public opinion and on the perception of information by external
observers. The political reality in Georgia was distorted as if in a crooked mirror, when several
media outlets started publishing information about the victory of the opposition party, while others
reported a convincing victory of the ruling party. The impact of the information was so powerful
that, long after the elections, citizens continued to believe into opposite. Consequently, it was
concluded that the incumbent authorities had falsified the elections.

The Georgian electoral system is the mixed one with closed lists and a majority system. The
constitutional reforms of 2020 led to three notable results: 1) the transition from the previous
system of 77 proportional and 73 majoritarian seats to a system with 120 proportional and
30 majoritarian seats; 2) the reduction of the required national proportional threshold from 5 to
1 %; 3) The minimum requirement of 40 per cent of seats on the proportional list to form a one-
party majority.

The official campaign period began on September 1, and the deadline for submitting party
lists expired on October 1. Parties were required to submit party lists from 120 to 200 candidates,
wherein maintaining a mandatory gender quota: one out of every four candidates on party lists had
to be a woman. The number of candidates running for majority seats was 492, including 107 seats
for women (approximately 21.75 %). According to the Central Election Committee, 50 electoral
subjects: 48 political parties and two blocs were registered to participate in proportional voting.
Two lists were rejected due to non-compliance with the gender quota or inadequate documentation
of the candidate (Technical..., 2020).

The constitutional and electoral reform prior to the parliamentary elections brought the
electoral model closer to a proportional system, which was a step towards political pluralism in the

418


https://www.iri.org/wp-content/uploads/legacy/iri.org/iri_poll_presentation-georgia_august_2020.pdf
https://www.iri.org/wp-content/uploads/legacy/iri.org/iri_poll_presentation-georgia_august_2020.pdf
https://www.iri.org/wp-content/uploads/2022/04/IRI-Poll-Presentation-Georgia-March2022_Final.pdf
https://www.iri.org/wp-content/uploads/2022/04/IRI-Poll-Presentation-Georgia-March2022_Final.pdf
https://caucasusbarometer.org/en/cb2021ge/TRUMEDI/
https://caucasusbarometer.org/en/cb2021ge/QUALINF/
https://www.iri.org/wp-content/uploads/legacy/iri.org/10.28.20_georgia_pre-election_report.pdf
https://www.iri.org/wp-content/uploads/legacy/iri.org/10.28.20_georgia_pre-election_report.pdf

———— International Journal of Media and Information Literacy. 2023. 8(2) ——————

legislature. However, despite the reform of the electoral legislation, the manning of election
commissions remained unchanged. The problem arose during the process of selection of
professional members of election commissions and following their appointment by parties on a
non-partisan basis, which led to the ruling party’s domination in election commissions and caused
disbelief in the impartiality and independence of the election administration.

The number of publications in both TV companies during the reporting period was 2337, of
which Mtavari Arkhi accounted for 424 reports in September and 579 for October, and Rustavi 2
had 526 ones in September and 808 reports in October (Figure 1).

RUSTAVI =2

MTAVARIARKHI

424 1003

Fig. 1. The total number of news for the reporting period
In September and October Mtavari Arkhi had 1003 election-based pieces of information.

Among them most of the publications were devoted to the opposition, as well as statements with a
critical assessment of Georgian Dream (Figure 2).

m Georgian Dream in anegative
connotation

m Georgian Dream without negative
@ connotations
Q“ m Opposition parties
88

International observers

m Research on the pre-election
environment

m The issue of outside intervention

m Other news

Fig. 2. Mtavari Arkhi news stories

As for the airtime itself, Mtavari Arkhi had a clear disproportion. In September 37.6 %
419



—— International Journal of Media and Information Literacy. 2023. 8(2)

(positive — 21 %, negative — 3 %) of total airtime. In spite of the fact, that GD took most of the
airtime, most of their reports were negative and discrediting — 32.1 % (positive — 1 %, negative —
62 %) (Figure 3).

United National Movement
Georgian Dream
Georgian government

m European Georgia — Movement for

Lik

Alliance of Patriots of Georgia

Local government
Lelo

Democratic Movement

0,02] o,o
‘0!0 0.010,000,0 012 Georgian Labour Party
__F

Fig. 3. Broadcast time of Mtavari Arkhi for September

This trend continued in October. UNM was given 42.2 % (positive — 18 %, negative — 1 %),
GD - 28.9 % (positive — 1 %, negative — 66 %) (Figure 4).

United National Movement
Georgian Dream
Georgian government

opean Georgia — Movement for

Democratic Movement
Georgian Labour Party

0,061 Strategy Aghmashenebeli

Others

Fig. 4. Broadcast time of Mtavari Arkhi for October

Representatives of the ruling team rarely appear in the programs of Mtavari Arkhi, therefore
the positions of the authorities in the programs of the channel are rather weak, and sometimes
even absent. The TV channel does not try to balance the information, statements of other
politicians, therefore, gives viewers one-sided and biased information. The ruling party is
systematically said to be pursuing Russia’s interests. The frequency of mentioning GD Bidzina

420


https://comcom.ge/uploads/other/6/6633.pdf
https://comcom.ge/ge/uploads/other/6/6788.pd

—— International Journal of Media and Information Literacy. 2023. 8(2)

Ivanishvili in a negative context is relatively high. For example, in “Saturday Mtavari” on
September 5, 4 out of 9 stories were devoted directly to Bidzina Ivanishvili, and they were negative.

In total, during the reporting period Mtavari Arkhi had 320 interviews with representatives
of opposition parties and blocs. Among other things, the obvious leader in the number of
interviews is UNM, which appeared in the studio of Mtavari Arkhi two or even three times a day.
Only one interview was recorded with the ruling party during the reporting period. According to
the channel, the ruling party GD refuses to cooperate with critical media (Figure 5).

B United National Movement

B European Georgia - Movement
for Liberty

Lelo

Tribuna

[ 6

u Solidarity Alliance of Georgia

H Citizens

m Strategy Azhmashenebeli
m Girchi

B Georgia Labour Party

Fig. 5. Interviews with opposition parties

Rustavi 2

During the reporting period Rustavi 2 had 1334 messages on elections (Figure 1). Most of the
news stories were covered by opposition parties and blocs, and there was no clear priority for a
particular opposition party. The electoral campaign of GD was also covered quite actively. Negative
statements regarding GD were mainly critical, related to the opposition and full of violence
accusations against their political opponents. (Figure 6).

m Georgia Dream in a negative connotation B Georgia Dream without negative connotations
Opposition parties International observers
m Research of pre-election environment # The issue of outside intervention

m Other news

421



International Journal of Media and Information Literacy. 2023. 8(2) ——

Fig. 6. Rustavi 2 news stories

The TV channel Rustavi 2 covered the electoral campaign in accordance with ethical norms.
In their reports the activities of the election subjects were covered in a neutral manner. Parties had
the opportunity to present pre-election programs in public-political programs. Every Sunday the
“Night Courier” presenters acquainted the public with electoral programs, necessary
documentation, and statistics. The channel has distanced itself from discriminatory statements.
Leading figures criticized both the opposition and the ruling team.

As for the airtime, Rustavi 2 managed to balance. In September, 25.6 % (positive 32 %,
negative 12 %), 21.6 % (positive 14 %, negative 32 %), the rest less than 10 % (Figure 7).

0,045 0,045 0,04

e 0,029 0,027 0,024 002 0,019

Georgian Dream m United National Movement
m Georgian government m European Georgia — Movement for Liberty
m Alliance of Patriots of Georgia m Lelo

Solidarity Alliance of Georgia Strategy Aghmashenebeli

Georgian Labour Party Democratic Movement

Girchi Others

Fig. 7. Broadcast time of Mtavari Arkhi for September
In October Rustavi 2 kept the balance in ether time. GD - 31.1 % (positive — 31 %, negative —

12 %), UNM - 15.8 % (positive — 17 %, negative — 17 %), for all other subjects — less than 10 %
(Figure 8).

0,061 051

0031 0,025 0,024 0,023 0,022 (15 %032,

Georgian Dream m United National Movement
m Georgian government m European Georgia — Movement for Liberty
mLelo ® Strategy Aghmashenebeli

Alliance of Patriots of Georgia Girchi

Georgian Labour Party Citizens

Democratic Movement Solidarity Alliance of Georgia

m Others

Fig. 8. Broadcast time of Mtavari Arkhi for October
422


https://comcom.ge/uploads/other/6/6633.pdf
https://comcom.ge/uploads/other/6/6788.pd

—— International Journal of Media and Information Literacy. 2023. 8(2) ——

In total, during the reporting period 222 interviews were recorded at Rustavi 2 with both the
ruling party and representatives of opposition parties and blocs (Figure 9). The channel focused on
representing the interests of all parties involved in the electoral race. Independent candidates were
also invited to the studio, what never happened on the Mtavari Arkhi air for two months.

m Georgia Dream
United National Movement
European Georgia - Movement for Liberty

Girchi

® Tribuna

u Free Georgia

® Conservative Party of Georgia
m Georgian Labour Party

m Lelo

W /o

m Citizens

m Alliance of Patriots of Georgia
m Strategy Azhmashenebeli

m Solidarity Alliance of Georgia

Ana Dolidze

Fig. 9. Interviews with opposition parties

4. Results

Based on the studied information, patterns peculiar to each TV channel were formulated
separately. The editorial office of Mtavari Arkhi maintained negative rhetoric addressed towards
the ruling party Georgian Dream and related individuals. Since September 15 all their reports had
negative content, including criticism towards the ruling party. The main cluster of information
related to the ruling party was broadcast in a negative tone, including alleged involvement in
physical violence, blackmailing, bribery, and other illegal activities aimed at intimidating
opponents and rigging elections. While approximately one case of physical and other forms of
violence were reported daily prior to September 15, this number of incidents increased to two and
sometimes to three thereafter. These events were covered tendentiously; it contained criticism of
Georgian Dream by the opposition party representatives, the editorial office produced more
compromising TV stories and reports devoted to relations between the ruling party and its founder,
former Georgian Prime Minister Bidzina Ivanishvili, with Russia (Mtavari Arkhi).

The second pattern is related to information about the ruling party and its associates through
investigative journalism and analytical prime-time reports. At least once a week the journalists
mocked and discredited the ruling party and its founder Bidzina Ivanishvili. Obscene language and
offensive epithets were used in those stories about state officials. The TV stories focused on the
deterioration of life in Georgia, the collapse of the economy, revealed various schemes of the ruling
party, including involvement in the financing from Russia and the connection of former Chairman
of Georgian Dream Bidzina Ivanishvili with the Russian authorities and business actors.

The third pattern is the balance of critical reports about the GD and positive statements
related to Georgia’s former President Mikhail Saakashvili and UNM.

The main news cluster on Mtavari Arkhi was dedicated to criticism of the ruling party and
the PR attempt of UNM and Mikhail Saakashvili. Thus, the channel broadcasts a discourse that
affirms the incompetence of the government and the great competence of the opposition party in
resolving existing issues. Thus, the TV channel calls on voters to give their voices for the UNM.
Mtavari Arkhi enjoys great trust of the public and is the second most popular media. It is
effectively implementer and affected the results (TrumTVinfo, 2021).

Mtavari Arkhi covers almost all activities of Mikhail Saakashvili and usually in a positive

423


https://mtavari.tv/news/17164-me-boris-bidzina
https://caucasusbarometer.org/en/cb2021ge/TRUMTVINFO/

International Journal of Media and Information Literacy. 2023. 8(2)

way. Extensive comments of ex-president, live broadcasts, his speeches, and meetings in other
countries were broadcasted. Saakashvili’s political figure became particularly relevant after he was
nominated for the premiership in Ukrainian government.

Mtavari Arkhi broadcasted exclusive, detailed reports on the issues of Georgian education
system, economic collapse, the heath system crisis, corruption, crumbling infrastructure,
suspended projects — those were daily covered topics. The channel offered viewers exclusive stories
about the hidden assets of high-ranking civil servants, paying special attention to alleged
corruption deals and tenders involving members of the government or persons affiliated with
Georgian Dream. Criticism of the authorities was the main goal of the TV channel, where
journalists often violated professional ethics, and information was unbalanced.

On September 25, the news program featured a story “Entrust to Misha” — campaign
launched by ex-president Mikhail Saakashvili (Mtavari Arkhi). The story was about matters that
required assistance of Mikhail Saakashvili in the villages of Samtskhe-Javakheti. Demands and
problems were mainly related to infrastructural problems - water shortages, off-roads, etc. The plot
contained accusations of the local government having squandered the funds allocated for solving
these problems, although no specific documents were presented (for example, tenders, projects
that could not be executed or were executed with defects, etc.).

The last pattern was the repetition of the same news several times a day. The reports mainly
contained information, concerning physical violence, electoral fraud, and criticism of GD by
representatives of the opposition spectrum.

Rustavi 2 had well-built broadcasting and the election coverage strategy. All the parties, from
small to large, which conducted their electoral campaigns, were included in the airtime of the
channel. The information mainly contained their pre-election meetings with voters and
familiarization with the party program. Meetings of the ruling party were actively covered. A few
pieces of news were focused on physical violence and other forms of electoral violations.

The channel actively covered the position of all parties. Members of both ruling and
opposition parties were included in the live broadcasts. Interviews were also recorded with
representatives of the ruling party. Representatives of the opposition also actively participated in
the meetings and interviews.

The second pattern was revealed in the approach of Rustavi 2 to the electoral race. There was
the absence of critical stories or reports about the ruling party. They had only a few reports, in
which members of the opposition parties criticized or blamed the Georgian Dream for violating
pre-election norms, blackmailing, and threats.

As an important pattern in Rustavi 2 approach to pre-election coverage was involvement of
an external factor - “image of the enemy” formed by Russian Federation. Much of airtime was
devoted to this topic, and was not only about party’s ties with Russia, but also about Russia’s direct
attempts to interfere in the elections through various provocations, cyber-attacks, and official
statements. At the same time, Rustavi 2 covered appeals to the international community and the
European Parliament, in which warned the country about possible interference in the elections by
Russia.

Activities of the electoral subjects were presented in a neutral manner, and balance was
maintained. Parties had the opportunity to present pre-election programs in socio-political
programs. Both ruling and opposition parties were subjected to criticism.

5. Conclusion

The media have played an important role in the history of the independent Georgian
Republic over the past 30 years. It is a historically proven fact that the media platform determined
the success of the Rose Revolution in 2003, then provided an opportunity for the opposition to
confront the authorities before the takeover of the TV channel Imedi. As a result, there was a
democratic change of power in 2012, when ruling party of United National Movement conceded to
the coalition of GD. The 2020 parliamentary elections were also a milestone in the country’s
modern history and media development.

The observation of political processes in the country suggests that in a situation of
polarization inherent in a political system with two dominant centers of power, the media are an
effective means of political contention. The research results of the pre-election race media content
suggest trends and reveal patterns of mechanisms leading to regime transformation in Georgia.

The political environment in Georgia expressed itself mainly in the participation of actors in

424



—— International Journal of Media and Information Literacy. 2023. 8(2) ——

the decision-making of political process, elections, and the formulation of the political agenda is
both paradoxically broad and limited. The first is evidenced by the possibility of running for
election and forming socio-political organisations and parties. On the other hand, the
parliamentary majoritarian system established in Georgia, where had never occurred a precedent
of coalition government, allows to concentrate all legislative and executive power in the hands of
one party. At the same time, the opposition that has received parliamentary mandates exists
nominally without any real leverage on the decisions of the government, unless it affects issues that
require constitutional majority.

The only environment where political opponents can confront the ruling party is
informational. This became possible when the current opposition has maintained and created new
mass media, thus providing a public platform for direct dialogue with Georgian citizens.

Thus, the cluster of TV channels Mtavari Arkhi and Rustavi 2 is an indicator of the struggle
of key political forces in the country. Both TV channels attempt to influence public opinion in one
way or another: sometimes more radically, or by softer means. Contention, or as it is being labeled
in Georgia “polarization”, is likely to continue in the future if the political elites keep up with the
current course of events towards democratization without discussing and setting certain rules of
the game.

References

Abazov, Skvortsova, 2021 — Abazov, D., Skvortsova, N. (2021). Medijnaja sreda v Gruzii v
hode parlamentskih vyborov 2020 goda [Media Environment in Georgia During the 2020
Elections]. Post-Soviet Issues. 9(1): 111-120. DOI: 10.24975/2313-8920-2022-9-1-111-120
[in Russian]

Algavi et al., 2021 — Algavi, L.O., Volkova, I.I., Kadyrova, S.N., Rastorgueva, N.E. (2021).
Setevoe literaturnoe tvorchestvo molodezhi kak kljuch k ponimaniju pokolenija Z. [Youth literary
networks as a key to understanding generation z]. Vestnik Moskovskogo Universiteta. Seriya 10.
Zhurnalistika. 3: 3-21. DOI: 10.30547/vestnik.journ.3.2021.321 [in Russian]

Algavi et al., 2023 — Algavi, L.O., Budtsov, G.A., Kovalev, G.S., Skvortsova, N. (2023).
Conspiracy as ARG: Media and game essence of QAnon. RUDN Journal of Studies in Literature
and Journalism, 28(2): 137-145. DOI: 10.22363/2312-9220-2023-28-1-137-145 [in Russian]

Burrage, 1969 — Burrage, M. (1969). Myths and mass media. European Journal of
Sociology. 10(2): 238-253.

Cushion, Jackson, 2019 — Cushion, S., Jackson, D. (2019). Introduction to special issue about
election reporting: Why journalism (still) matters. Journalism. 20(8): 985-993. DOI:
10.1177/1464884919845

De Vreese et al., 2018 — De Vreese, C.H., Esser, F., Aalberg, T., Reinemann, C., Stanyer, .J.
(2018). Populism as an expression of political communication content and style: A new
perspective. The International Journal of Press/Politics. 23(4): 423-438.

Deuze, 2021 — Deuze, M. (2021). Challenges and opportunities for the future of media and mass
communication theory and research: positionality, integrative research, and public scholarship. Central
European Journal of Communication. 14(1): 5-26. DOI: 10.1080/10584609.2022.2150728

Gurevich, Blyumler, 2012 — Gurevithc, M., Blumler, J.R. (2012). Political communication
systems and democratic values. Democracy and the Mass Media. A Collection of Essays. Published
online by Cambridge University Press. [Electronic resource]. URL: https://www.cambridge.org/
core/books DOI: 10.1017/CB09781139172271.011

Kalsnes, 2019 — Kalsnes, B. (2019). Examining the populist communication logic: Strategic
use of social media in populist political parties in Norway and Sweden. Central European Journal
of Communication. 15(3): 187-205. DOI: 10.19195/1899-5101.12.2(23).5

Lazutova, Volkova, 2017 — Volkova, I.I., Lazutova, N.M. (2017). Ekrannye massmedia i
ekologiya cheloveka: ot zacharovyvaniya k prisoedineniyu. [On-screen mass media and human
ecology: from enchantment to joining]. Vestnik Orenburgskogo gosudarstvennogo universiteta.
12(212): 106-111. DOI: 10.25198/1814-6457-212-106 [in Russian]

Levitskaya, Seliverstova, 2020 — Levitskaya A., Seliverstova, L. (2020). Media Education
Trends in Georgia. International Journal of Media and Information Literacy. 5(1): 79-89. DOI:
10.13187/ijmil.2020.1.79

Lowrey et al., 2023 — Lowrey, W., Macklin, C., Usery, A.G. (2023). News collaborations and
social actors: the translation of fieldwide ideas to local levels. Journalism Studies: 1-20. DOI:

425


https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57226288365
https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57226276892
https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57226283619
https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57226280994
https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57226276892#disabled
https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57226276892#disabled
https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57226288365
https://www.cambridge.org/%20core/books
https://www.cambridge.org/%20core/books

International Journal of Media and Information Literacy. 2023. 8(2) ——

10.1080/1461670X.2023.2187651

McCarthy, 2022 — McCarthy, D. (2022). Do partisans follow their leaders on election
Manipulation? Political Communication. 40(2): 173-200.

McQuail, 1991 — McQuail, D. (1991). Media performance assessment in the public interest:
Principles and methods. Annals of the International Communication Association. 14(1): 111-145.

Naumov, 2018 — Naumov, A. (2018). Traditional and new media as actors of “color
revolutions”. Discourse-P. 32-33(3-4): 79-87. DOI: 10.17506/dipi.2018.32.3.7987

Ortega y Gasset, 1968 — Ortega y Gasset, J. (1968). The dehumanization of art and other
essays on art, culture, and literature. Princeton University Press. DOI: 10.2307/j.ctvfrxr8z

Pfetsch, 2020 — Pfetsch, B. (2020). Democracy and digital dissonance: the co-occurrence of
the transformation of political culture and communication infrastructure. Central European
Journal of Communication. 13(1): 96-110.

Public Opinion Survey, 2020 — Public Opinion Survey. Residents of Georgia. August 2020.
International Republican Institute. 2020. [Electronic resource]. URL: https://www.iri.org/wp-
content/uploads/legacy/iri.org/iri_poll_presentation-georgia_august_2020.pdf

Public Opinion Survey, 2022 — Public Opinion Survey (2022). Residents of Georgia. March
2022. International Republican Institute. 2022. URL: https://www.iri.org/wp-content/uploads/
2022/04/IRI-Poll-Presentation-Georgia-March2022_ Final.pdf

Pye, 1967 — Pye, L.W. (1967). Communications and political development. SPD-1 (Studies in
Political Development). Princeton University Press: 396.

Qualinf, 2021 — Qualinf (2021). How Well TVs in Georgia Inform the Population
(%).Caucasus Barometer by Caucasus Research Resource Center. [Electronic resource]. URL:
https://caucasusbarometer.org/en/cb2021ge/QUALINF/

Schimpfossl et al., 2020 — Schimpfossl, E., Yablokov, 1., Zeveleva, O., Fedirko, T., Bajomi-
Lazar, P. (2020). Self-censorship narrated: Journalism in central and eastern Europe. European
Journal of Communication. 35(1): 3-11. DOI: 10.1177/0267323119897801

Skvortsova et al., 2022 — Skvortsova, N., Volkova, I., Sikharulidze, A., Abazov, D.,
Dovlatova, A. (2022). Formation of pre-election political discourse in the audiovisual media of
Georgia. RUDN Journal of Studies in Literature and Journalism. 27(4): 788-807. DOI:
10.22363/2312-9220-2022-27-4-788-807

Technical..., 2020 — Technical election assessment mission. Georgia 2020 parliamentary
election pre-election report. International Republican Institute. 2020. [Electronic resource]. URL:
https://www.iri.org/wp-content/uploads/legacy/iri.org/10.28.20_georgia_pre-
election_report.pdf

Teloev, 2016 — Teloev, I. (2016). Osnovnoe soderzhanie i harakter problematiki gruzinskih
smi v period pravlenija Mihaila Saakashvili. [The main content and nature of the problems of the
Georgian media during the reign of Mikheil Saakashvili]. Proceedings of Voronezh State
University. Series: Philology. Journalism. 4: 127-132. [in Russian]

Toffler, 1990 — Toffler, A. (1990). Powershift: Knowledge, Wealth and Violence at the Edge
of the 21st Century. Bantam: 640.

Trumedi, 2021 — Trumedi. Trust — Media. (%). Caucasus Barometer by Caucasus Research
Resource Center. 2021. [Electronic resource]. URL: https://caucasusbarometer.org/en/cb2021ge/
TRUMEDI/

TrumTVinfo, 2021 — TrumTVinfo. Which TV station, if any, do you trust the most for news on
politics and events in Georgia? (%). Caucasus Barometer by Caucasus Research Resource Center. 2021.
[Electronic resource]. URL: https://caucasusbarometer.org/en/cb2021ge/TRUMTVINFO/

TVnewsc, 2020 — TVnewsc. Which TV station do you trust? (%). Caucasus Barometer by
Caucasus Research Resource Center. 2020. [Electronic resource]. URL: https://caucasus
barometer.org/en/cb2020ge/ TVNEWSC/

Urazova, 2012 — Urazova, S.L. (2012). Televidenie kak institucionalnaja sistema otrazhenija
sociokulturnyh potrebnostej [Television as an institutional system for reflecting socio-cultural
needs]. Ph.D. Dis. Moscow. [in Russian]

Yakova, Volkova, 2023 — Yakova, T., Volkova, I. (2022). Classical theories of media systems:
Relevance for the contemporary research. RUDN Journal of Studies in Literature and Journalism.
28(2): 345-356. DOI: 10.22363/2312-9220-2023-28-2-345-356

426


http://doi.org/10.17506/dipi.2018.32.3.7987
https://doi.org/10.2307/j.ctvfrxr8z
https://www.iri.org/wp-content/uploads/legacy/iri.org/iri_poll_presentation-georgia_august_2020.pdf
https://www.iri.org/wp-content/uploads/legacy/iri.org/iri_poll_presentation-georgia_august_2020.pdf
https://www.iri.org/wp-content/uploads/legacy/iri.org/iri_poll_presentation-georgia_august_2020.pdf
https://www.iri.org/wp-content/uploads/legacy/iri.org/iri_poll_presentation-georgia_august_2020.pdf
https://doi.org/10.1177/0267323119897801
https://www.iri.org/wp-content/uploads/legacy/iri.org/10.28.20_georgia_pre-election_report.pdf
https://www.iri.org/wp-content/uploads/legacy/iri.org/10.28.20_georgia_pre-election_report.pdf
https://www.iri.org/wp-content/uploads/legacy/iri.org/10.28.20_georgia_pre-election_report.pdf
http://yanko.lib.ru/books/cultur/toffler-power_shift-ru-l.pdf
https://caucasusbarometer.org/en/cb2021ge/TRUMEDI/

