
Impact Factor: 

ISRA (India)       =  1.344 

ISI (Dubai, UAE) = 0.829 

GIF (Australia)    = 0.564 

JIF                        = 1.500 

SIS (USA)         = 0.912  

РИНЦ (Russia) = 0.179  

ESJI (KZ)          = 1.042 

SJIF (Morocco) = 2.031 

ICV (Poland)  = 6.630 

PIF (India)  = 1.940 

 

 

ISPC Technological advances,  

Lancaster, USA  108 

 

 
 

 

SOI:  1.1/TAS     DOI: 10.15863/TAS 

International Scientific Journal 

Theoretical & Applied Science 
  
p-ISSN: 2308-4944 (print)       e-ISSN: 2409-0085 (online) 

 

Year: 2015          Issue: 11      Volume: 31 

 

Published: 30.11.2015        http://T-Science.org  

 

Igor Volodymyrovych Stepura 

senior research assistant,  

Laboratory of Cognitive Psychology,  

G.S.Kostiuk Institute of Psychology of NAPS of Ukraine, 

Kiev, Ukraine 

istep@ukr.net   

SECTION 17. World history. History of science 

and technology. 

 

TELEVISION AND RADIO IN UKRAINE: THE INTERSECTION OF 

HISTORY AND PRESENT TIME 

 

Abstract: The article attempts to find and concretize the international context of the history of TV and radio 

broadcasting in Ukraine. The electronic mass media in Ukraine were under strong influence of external cultures 

and traditions. However, they had managed to preserve their identity and even offered an original TV format 

produce – games-simulations on TV. 

Key words: Ukrainian television and radio, S.Aisenshtein (Aizenshtein), games-simulation on TV, L.Ivanenko. 

Language: English 

Citation: Stepura IV (2015) TELEVISION AND RADIO IN UKRAINE: THE INTERSECTION OF 

HISTORY AND PRESENT TIME. ISJ  Theoretical & Applied Science 11 (31): 108-112.    

Soi: http://s-o-i.org/1.1/TAS-11-31-17      Doi:    http://dx.doi.org/10.15863/TAS.2015.11.31.17     

 

UDC 654.19 : 930.85 

 

Introduction. Development of radio and 

television broadcasting in Ukraine is an interesting 

and to a certain extent scarcely studied area of the 

history of engineering and the history of journalism – 

due to the fact that TV and radio of Ukraine were in 

the shadow of more global developments and trends 

taking place in the countries part of which Ukraine 

was. These are Russia (USSR), Austria-Hungary, and 

Poland. Some authors write about the history of radio 

in Ukraine in this wider context, while others 

experience the psychological effect of alienation 

from them as from something extraneous. Also, there 

are entrenched informal ideas among journalists, 

according to which broadcasting practices in Ukraine 

are “secondhand”. However, unbiased opinion 

reveals a lot of interesting, worthy of study and 

attention pages of history. A number of names can be 

mentioned among the historians studying the mass-

media in Ukraine – I. Maschenko, A.Zyrin, 

I.Penchuk, Yu.Usenko, T.Scherbatyuk, O.Antonova, 

O.Kulinich, V.Goyan [1;7;9;10]. 

Main presentation. The experimental stage of 

the development of radio on the territory of modern 

Ukraine is associated with the name of the radio 

pioneer Semyon Aisenshtein (1884–1965), graduate 

of Polytechnic University in Charlottenburg. Born in 

Kiev, he established radio communication in his 

native city in 1901. In the same year, he made 

acquaintance with the radio pioneer A.Popov, who 

worked in St. Petersburg. In 1901, at A.Popov’s 

initiative, a radio link was established between the 

cities of Kherson and Golaya Pristan’; radio 

communication was also introduced in Sevastopol in 

the Black Sea Fleet. In 1904, S. Aisenshtein 

organized Kiev Radio Laboratory (he had patents), 

built a powerful city radio station in 1906–1907 and 

telegraphed from Kiev to Zhmerinka (where a station 

also was built by him), Odessa, and Sevastopol. 

Aisenshtein’s laboratory was expanded into "Russian 

Society of Wireless Telephone & Telegraph" 

(R.O.B.T.i T), a leading radio enterprise in the 

Russian Empire. The Marconi Company became a 

shareholder of the enterprise, and S.Aisenshtein 

made acquaintance with G.Markoni. After the Great 

Russian Revolution in 1917, the company R.O.B.T.i 

T. was nationalized and S. Aisenshtein was forced to 

emigrate. Until the end of his life he worked in the 

Marconi Corporation in the UK. He made a lot for 

development of the radio industry in Poland and 

Czechoslovakia. Further S.Aisenshtein’s works were 

dedicated to microelectronics. Since 1946, he headed 

the company "English Electric Valve Co. Ltd” 

working in this area [4; 6, p.13-16].  

Development of wide radio broadcasting in 

Ukraine until 1939 was taking place within two 

traditions: Soviet and Polish. Radio stations always 

belonged to the state. In the Soviet Ukraine, first-

ever broadcasting started from Kharkov by the 

http://s-o-i.org/1.1/tas
http://dx.doi.org/10.15863/TAS
http://t-science.org/
mailto:istep@ukr.net
http://s-o-i.org/1.1/TAS-11-31-17
http://dx.doi.org/10.15863/TAS.2015.11.31.17


Impact Factor: 

ISRA (India)       =  1.344 

ISI (Dubai, UAE) = 0.829 

GIF (Australia)    = 0.564 

JIF                        = 1.500 

SIS (USA)         = 0.912  

РИНЦ (Russia) = 0.179  

ESJI (KZ)          = 1.042 

SJIF (Morocco) = 2.031 

ICV (Poland)  = 6.630 

PIF (India)  = 1.940 

 

 

ISPC Technological advances,  

Lancaster, USA  109 

 

 
 

 

initiative of the Communist authorities (G.Petrovsky, 

V. Chubar) on November 15, 1924 [8]. A concert 

and a propaganda program were presented. In 

Poland, radio broadcasting operates since 1925; a 

radio center was established in Lviv in 1930. There 

were programs in Ukrainian language such as 

religious services and entertainments. The Polish 

programs contained a lot of music, educational 

issues, news and discussions. On the contrary, 

propaganda and agitation dominated in the Soviet 

radio programs featuring, in particular, continuous 

reading of newspapers. The main used format 

included verbal radio newspaper ("Proletarian 

Radio," "Working newspaper" in 1925–1931). Cable 

broadcasting started development since 1929 in 

Ukraine as well as in the all Soviet Union. There is 

much talk now about this great project as an 

additional mechanism for censorship, but we must 

not forget that for a long time, the population in the 

Soviet Union simply could not buy radio sets 

because of general poverty. Stage of conservative 

radio development lasted from 1931 to 1965. Radio 

transmissions from Moscow, Kiev and local studios 

were sent on one output frequency. In 1931, current 

and short news program "Ostannі Visti" ("Breaking 

News", Kiev) appeared. Live field reports became 

possible thanks to mobile transmitters (so called 

"radio bridges", "radio roll-calls ", "radio courts" – 

broadcasts of the live trials over "enemies of the 

people", enemies of the Soviet regime). Censorship 

reigned on the radio, the slightest defects and 

blunders on air could have as a result court 

proceedings and even a death sentence. The criminal 

proceeding "The case of Ukrainian Radio 

Committee" is one example: not only the leaders of 

the committee but also its editors were executed by 

shooting or imprisoned in the Gulag labor camps. 

Fear filled editor offices, journalists prettified reality, 

and much information was cushioned. At the 

outbreak of the war between the USSR and 

Germany, the radio stations were evacuated to 

Russia. From there, such stations were working as 

Shevchenko radio, "Soviet Ukraine" and others. The 

radio station of the Organization of Ukrainian 

Nationalists "Aphrodite" operated on the occupied 

territory. In their turn, the Nazis launched about 150 

radio stations [1,p.20–22; 9].  

"Radio Kyiv" – Ukrainian international service 

– started to work in 1950. After 1953, with Nikita 

Khrushchev coming to power, some liberalization 

came: in the early 1960s, the Ukrainian republican 

radio centre established its own correspondent 

network, as previously only messages of news 

agencies had been broadcasted. In 1965, the second 

information-music radio channel "Promin" ("Ray") 

was launched. "Promin" for the first time aired 

discussions, live broadcasts, contemporary music, 

but of course, vigilant censorship watched over all its 

translations.  

Radio broadcasting had moved to innovative 

stage in 1965–1991. In 1980, there were 10.7 million 

radio sets and 17.6 million cable radio outlets in 

Ukraine. In 1985, during democratization of the 

USSR, censorship at radio stations was eased (for 

example, the "Blitz" program). The first commercial 

stations operating within the Western format 

appeared on FM-band in 1992. The modern stage of 

radio broadcasting development has come. The 

National radio now broadcasted through four 

channels: UR–1, UR–2 (Promin), UR–3 (Culture). 

The international Ukrainian Radio (UR–4) was also 

working [9].  

Boris Grabovskiy is regarded as a founding 

father of television in Ukraine and Uzbekistan. He is 

a son of exiled Ukrainian poet-revolutionary P. 

Grabovskiy. B.Grabovskiy worked far away from 

Ukraine – in the Central Asia, Kyrgyzstan and 

Uzbekistan. In Tashkent, he created an electronic 

television system, a prototype TV set, being ahead of 

time [2].  

After the partition of Poland (1939) between the 

USSR and Germany, another TV theorist – Janusz 

Groshkovsky – emerged in Ukraine. He was a 

founder of the Institute of Communications in 

Warsaw, one of the founders of TV broadcasting in 

Poland, and then he became the President of the 

Polish Academy of Sciences. He worked in Lviv at 

the Department of Radio Engineering.  

The first public television broadcast in Ukraine 

was in Kiev, on February 1, 1939. It was based on 

the optical-mechanical principle. After World War II, 

the state authorities decided to revive the Kiev TV 

center, but this time as an electronic one. However, 

the first electronic television center in Ukraine was 

opened in Kharkov. It was created by public activists 

under the leadership of V.Vovchenko, who managed 

to unite radio amateurs, local authorities and 

specialized plants. Such explosion of initiatives was 

very amazing for the USSR. It was the third 

electronic TV centre after Leningrad (St. Petersburg) 

and Moscow, ahead of the start of the public TV 

broadcasting in Kiev [6, p.54-56]. The centre started 

operating in November 1951. Kharkov experience 

was successfully applied across the Soviet Union to 

create small (training) TV centers in cities where 

there was not enough state funding for their opening. 

In 1965, the independent Ukrainian television 

channel (UT) began working. For the first time in the 

USSR, in 1969, the Kiev TV center broadcasted in 

color (SECAM–3). By the end of 1971, the initial 

stage of television broadcast development in Ukraine 

had been completed [5; 7].  

On March 6, 1972, two-channel TV 

broadcasting was introduced on all territory of the 

Ukrainian Republic: programs of Central TV Centre 

(Moscow) and UT (Kiev) were broadcasted on two 

different frequency channels. Central TV covered 

80% of the Ukrainian population, and the UT did 



Impact Factor: 

ISRA (India)       =  1.344 

ISI (Dubai, UAE) = 0.829 

GIF (Australia)    = 0.564 

JIF                        = 1.500 

SIS (USA)         = 0.912  

РИНЦ (Russia) = 0.179  

ESJI (KZ)          = 1.042 

SJIF (Morocco) = 2.031 

ICV (Poland)  = 6.630 

PIF (India)  = 1.940 

 

 

ISPC Technological advances,  

Lancaster, USA  110 

 

 
 

 

60%. In Kiev, the third program started broadcasting 

in 1976. In 1973, a unique television tower with the 

height of 380 meters was put into operation in Kiev 

(its photos and history can be found in Wikipedia: 

Kiev TV Tower). The tower has had office premises 

owned by TV and radio services [6, p.65-68]. By the 

end of the 70s, the TV center in the heart of the 

capital – Kiev (Kyiv), Khreshchatyk str. 26 – had 5 

studios, and the cinema and TV studio "Ukrtelefilm" 

possessed two film studios covering 600 square 

meters. The Ukrainian Studio of Documentaries 

"Ukrkinohronika" and the Kiev Studio of Popular-

Science Films also prepared filmed materials for UT. 

TV movies were shot at the such studios as 

Dovzhenko Film Studio in Kiev and Odessa Film 

Studio. There were film departments at Donetsk, 

Lviv, Zaporizhia, and Odessa regional TV studios. 

Ukrainian film studios made many well-known 

Soviet films for television and a lot of entertainment 

movies (musical comedies, concerts, documentaries 

and fiction films, theatrical performances for TV, 

etc.). Around 700 films a year were being shot and 

released. This is an evidence of the scale of the 

Ukraine Republic’s television industry. TV 

production was organized on the regional basis: local 

UT branches in regions not only were allocated time 

slots for their programs, but also participated in joint 

TV production.  

Program policies. The UT was under strong 

ideological pressure of the communist authorities. 

The policy at the UT was even more stringent than at 

the Moscow TV. The UT produced a wide range of 

programs: informational ("Actual Camera"), socio-

political, musical, children's programs, a talent 

search program ("Solar clarinets"), intellectual shows 

("Five minutes for reflection" with Z.Zhuravleva). 

Let us note, in particular, the practice of educational 

television broadcasts (1959–1999) for schoolchildren 

and university students. Also, sports editorial office 

was established. During the Moscow Olympics 

(1980), the "picture" caught by Ukrainian TV teams 

was broadcast all around the world. The television 

center in Kiev was modernized. By the Olympics–80, 

a television center in Uzhhorod was also equipped 

and launched; nowadays, the multilingual satellite 

TV channel "Tisa" is broadcasting from there all 

over Ukraine. Earlier, a satellite communication 

station was opened near Lviv in Zolochev.  

UT original formats. An original format of 

business television games was developed by an IT-

specialist L.N.Ivanenko. L.Ivanenko proposed a new 

format – a simulation game involving viewers. The 

game "Cybernetic phytotron" (seasons 1980, 1984–

1986) was based on a computer simulation model of 

crop cultivation that took into account agronomic, 

environmental, and economic factors of agricultural 

production. Viewers and experts were engaged in 

decision making. Then, their findings were compared 

with the solution provided by the model. The "Urban 

planning" game (seasons 1982–83) was based on an 

open response model represented by a group of 

experts. During the game, players-TV viewers made 

acquaintance with urban planning issues and the 

basics of life organization in large settlements. More 

specifically: elements of the general plan of Kiev 

development were being worked out [3].   

Television as well as the whole society was 

stirred up by the Chernobyl disaster on April 26, 

1986. The theme of the nuclear accident became a 

central one. Television raised funds for the victims. 

TV film "Chernobyl: two colors of time" came out in 

1986–88.  

In times of "perestroika", UT programs started 

to criticize the authorities, they began to discuss 

more widely culture, language and national identity 

("Hart", "Pleiades"). There were televised question 

and answer sessions similar by their format to the 

shows of Phil Donahue and Vladimir Pozner. 

Grigory Kazakov, a newscaster of UT’s evening 

news began to speak more freely on the air. He was a 

true "anchor" of evening news broadcasting. 

G.Kazakov was an author of many reports from 

fields: "Chernobyl seen by journalist" (1986), 

"Bridge across the ocean," "Road through the desert" 

(1995). This tradition was continued by other 

"anchors" of the new Ukrainian TV, such as Z.Kulik 

(the author of the longest interviews with Mikhail 

Gorbachev) and V.Lapikura (program "Accents" in 

1990s). At the beginning of the 1990s, large TV 

center – a tall building near the TV tower – was put 

into operation in Kiev. Though being a bit smaller 

facility than Ostankino center in Moscow, it was 

designed as a reserve facility in the Soviet Union. 

Above, we mentioned that it was too large for 

Ukraine. The center has the bunker-studio 

constructed with the view to use it in case of war as 

well as the similar facility in Moscow [10]. 

It should be noted that during the years of 

independence a decline in the program quality 

happened: TV screens were filled with political 

debates, discussions – just kitschy politicized forms 

of broadcasting.  

In the late 1980s, private channels emerged on 

the air. For example, in December 1991, the 

American corporation Storyfirst Communications 

and the State Broadcast Television Station created 

the International Commercial Television (ICTV) 

company. A part of the Storyfirst’s shares belonged 

to the Universal Company. Due to this circumstance, 

good western movies made it on the TV screens. In 

1993, the regional channel "Ukraine" was launched 

in Donetsk [7].  

While in 1991 Ukraine became independent 

from the Soviet Union, a large number of TV 

programs from Moscow were still broadcasted on its 

territory. The UT opened a second channel UT-2, but 

there were not enough resources for its full 

development. For example, there was not a foreign 



Impact Factor: 

ISRA (India)       =  1.344 

ISI (Dubai, UAE) = 0.829 

GIF (Australia)    = 0.564 

JIF                        = 1.500 

SIS (USA)         = 0.912  

РИНЦ (Russia) = 0.179  

ESJI (KZ)          = 1.042 

SJIF (Morocco) = 2.031 

ICV (Poland)  = 6.630 

PIF (India)  = 1.940 

 

 

ISPC Technological advances,  

Lancaster, USA  111 

 

 
 

 

correspondent network because the UT was 

traditionally aimed at the coverage of domestic 

events. It was clear that Russian TV still reached a 

larger audience. Hoping to attract the audience to 

UT-1 (having now the "Pershiy" logo) and UT-2 

channels, the Ukrainian state reestablished in 1995 

TV frequency channels across all the country so that 

Ukrainian media could get the most powerful ones 

("struggle for the air"). Russian TV broadcasting 

could not be received in some regions since that. It 

stimulated development of cable TV networks (and 

later – individual satellite reception; now 25% of 

households use such technologies) that receive 

Russian and foreign channels via satellites.  

The most far-seeing TV managers understood 

that the delivery of TV content to viewer would soon 

get beyond the usual dozen air channels, and 

moreover, it became necessary to improve radically 

the quality of television produce and create the 

advertising market. UT-2 together with Central 

European Media Enterprises (CME), R. Lauder 

(USA), TV managers A. Rodnyansky and B. 

Fuksman created the "1 + 1" channel on equal terms. 

Entrepreneurs I.Pluzhnikov and A.Zinchenko, 

together with Channel One of Russia created the 

"Inter" TV channel. It is on the air since October 20, 

1996. This channel is a mixture of popular Russian 

programs and programs of own production. Later, 

international versions of “1 + 1 Int.” and “Inter +” 

started to be broadcasted via satellites. In 1997–98, 

two new private television channel were organized – 

"STB" (1997, it belongs to a businessman 

V.Sivkovich) and "Noviy." An opposition journalist 

Georgy Gongadze worked on the "STB", he was later 

killed because of reasons that have not ever been 

adequately explained. In the late 1990s and early 

2000s, the genre of political talk-shows was 

developed on "1 + 1" with V.Pihovshek’s program 

"Epicenter" as a fledgling. News on "1 + 1" was 

presented by A.Mazur and L.Dobrovolskaya. 

International television channel – UTR – started in 

2002. The state educational television channel 

"Culture" was also organized. Later, three channels – 

ICTV, STB, and Noviy – went under command of 

businessman V. Pinchuk (StarLightMedia). The 

channel "Ukraine" controlled by R. Akhmetov 

(SCM) started national-wide broadcasting in 2004. 

After I.Pluzhnikov’s death in 2005, the channel 

"Inter" fell under the control of V.Horshkovskiy and 

then – D.Firtash. The organized company “U.A. Inter 

Media Group Ltd.” controls not only "Inter" cannel 

per se, but also consolidated channels K1, K2, Enter, 

and Enter-film. In 2007, the majority owner of the 

CME channel – R. Lauder – bought shares of 

A.Rodnyanskiy and B.Fuksman. Over time, "1 + 1" 

channel came into possession of the Ukrainian CME 

co-owner – a businessman I. Kolomoisky. In 2003, 

two channels – Kiev "Express-Inform" ("Zagrava") 

and Western Ukrainian television network "NBM" 

(1995), having its headquarters in the city of 

Chernivtsi, – created an information powerhouse 

"Channel 5". The channel got popularity during the 

Orange Revolution (2004). It is considered to be an 

asset of Petro Poroshenko. New channels are being 

organized even now, for example, socio-political 

channels: TVi, "Gromadske"; informational 

channels: "24", "112". Since 2012, UT–1 has been 

producing an international version of “Pershiy 

Ukraine”. In 2014, CME launched the “Ukraine 

Today” information channel. 

Current program policy of Ukrainian TV 

channels is based on international formats. Until 

recently, many Russian serials and TV shows were 

broadcasted. They are often produced in cooperation 

with the Ukrainian filmmakers. Also, there are a lot 

of talent search shows with dancing and singing. 

Politicization of consciousness is a distinctive feature 

of modern Ukraine. In the second half of the 2000s, 

political shows became popular on the national TV: 

"Freedom of speech" on ICTV (A.Kulikov), “Shuster 

Live” on different channels (S.Shuster), "Big 

Politics" on “Inter” (E.Kiseliov). The "1 + 1" channel 

presented known political shows such as "I think so" 

(A.Bezulik), "Without taboos", " I'm coming after 

you" (O.Gerasimyuk). A talk show on everyday 

situations "Ukraine says!" led by A.Suhanov on the 

"Ukraine" channel is also popular. The non-state TV 

channel "Tonis", existing from 1989, has filmed 

many documentary movies and also rebroadcasts 

informative programs of other sources.  

Conclusions. Ukrainian television and radio 

broadcasting, in spite of its difficult history, has not 

lost its face. Well-developed industrial base of media 

production still exists in the country. Ukrainian TV 

created the original format – TV simulation games 

(to create something original in the transmission 

format is worth it). At present, the electronic media 

in Ukraine are mostly private. State radio and TV 

channels are moving towards the European model of 

public broadcasting. The state TV and radio channels 

have many problems – not enough frequencies or 

low power of transmitters, so they often come to 

rural viewers via satellites. Real development of 

television broadcasting for foreign countries was 

hindered for a long time. Now, there are difficulties 

in establishment of the DVB–T2 digital broadcasting 

network. There were attempts to code it totally. 

Nevertheless, we are still looking forward to positive 

developments in the field of electronic mass media in 

Ukraine in the future.  

 

 

 

 



Impact Factor: 

ISRA (India)       =  1.344 

ISI (Dubai, UAE) = 0.829 

GIF (Australia)    = 0.564 

JIF                        = 1.500 

SIS (USA)         = 0.912  

РИНЦ (Russia) = 0.179  

ESJI (KZ)          = 1.042 

SJIF (Morocco) = 2.031 

ICV (Poland)  = 6.630 

PIF (India)  = 1.940 

 

 

ISPC Technological advances,  

Lancaster, USA  112 

 

 
 

 

 

 

References: 

 

 

1. Antonova OV, Kulіnіch OO (2012) 

Radіozhurnalіstika [Radio journalism]. 

Lugans'k. 238. 

2. Vajs M, Agafonov P (1989) B.P. Grabovskij 

izobretatel' telefota [B.P. Grabovskiy: an 

inventor of telefot]. Tashkent: Uzbekistan. 198. 

ISBN 5-640-00557-2 

3. Іvanenko L (2012) Kіbernetichnij fіtotron 

[Cybernetic fithotron]. Harkіv: Prava ljudini. 

256. ISBN 978-617-587-080-8 

4. Ioffe H (1991) Odin iz zachinatelej 

otechestvennoj radiopromyshlennosti: S.M. 

Ajzenshtejn [S. M. Ajsenshtejn, оne of the early 

pioneers in the national radio engineering 

industry]. Elektrosvjaz'. #9, 46–47. 

5. Karabanov M, Abramov S, Gorobcov V, 

Mashhenko І, Chizh І (2006) Ukraїns'ke 

telebachennja: vchora, s'ogodnі, zavtra 

[Ukrainian TV: yesterday, today, tomorrow]. 

Kiev: FVD. 647. ISBN 966-96605-0-5 

6. Lysenko VM, et al. (2010) Kiїvs'kі storіnki 

masovih komunіkacіj [Kyiv pages of mass 

communications]. Kyiv: Unіversitet «Ukraїna», 

98. 

7. Mashhenko І (2000) TB Ukraїni [TV in 

Ukraine]. 2 vol. Kyiv: Tetra  (1998) Vol.1  513, 

(2000) Vol.2. 529. ISBN 966-7149-11-0 

8. Mashhenko І (2006) Use pochalosja z Harkova 

[Everything started in Kharkov]. Den'. 17.11: 

17. 

9. Penchuk І (2004) Radіozhurnalіstika [Radio 

journalism].  Zaporіzhzhia. 200. 

10. Usenko YV (2006) Formation and development 

of the Ukrainian TV as a means of the mass 

communications. Thesis on completion of a 

scientific degree of the candidate of historical 

sciences by specialty 17.00.01  Theory and 

History of Culture. Kiev National University of 

Culture and Arts. Kiev, 2006. 18. 

 


